Home staging jest przygotowaniem nieruchomości do wynajmu lub sprzedaży, tak by stałą się ona atrakcyjna dla oglądających, a dzięki temu właściciel mógł dokonać transakcji jak najszybciej, oraz w jak najwyższej cenie. Jest to jedna z technik marketingu, której skuteczność wynosi około 40% w kwestii czasu i 10% w aspekcie ceny. Główne założenie home stagingu to działanie nisko kosztowe, z dbałością o detale.
Spis treści
Historia
Pośrednicy nieruchomości w Stanach Zjednoczonych korzystają z home stagingu już od 1972 roku. Prawdopodobną prekursorką techniki byłą Barbara Schwarz, właścicielka firmy zajmującej się projektowaniem wnętrz. Obecnie większość nieruchomości na tym rynku, jest przygotowywana do sprzedaży przez home stagerów lub przeszkolonych agentów nieruchomości.
W Wielkiej Brytanii home staging został spopularyzowany przez Anne Maurice w programie „House Doctor”. W Polsce stale zyskuje popularność, obecnie w każdym większym mieście dostępne są oferty specjalistów od przygotowania nieruchomości do transakcji.
Dlaczego warto skorzystać z technik home stagingu lub usług specjalisty w tym obszarze?
Zakup często jest związany z czynnikiem emocjonalnym, w przypadku domu czy mieszkania decyzja często zależy od tego czy po wejściu do niego kupujący widzą w nim siebie, swoją rodzinę i przyszłe życie. Z pewnością nie łatwo będzie sprzedać czy wynająć nieruchomość, która jest zabałaganiona, pokryta kurzem i pajęczynami. O wiele chętniej klienci zainteresują się miejscem, które jest czyste, jasne i wygląda na przestronne. Stosując home staging można podnieść wartość nieruchomości, wzbudzić nią większe zainteresowanie i w efekcie szybko przeprowadzić transakcję.
Na czym polega home staging?
Pierwszym krokiem jest wykonanie konsultacji z właścicielem mieszkania i zapoznanie się z jego wnętrzem. Kolejno wykonuje się identyfikację klienta docelowego, inaczej należy przygotować nieruchomość pod kątem klienta, jakim jest rodzina z dziećmi, inaczej gdy klientem jest starsze małżeństwo, a inaczej, gdy jest to 30 letni singiel. W następnym kroku przeprowadza się kalkulację kosztów. Po zaakceptowaniu kosztorysu należy wykonać odgracanie, czyli usunąć zniszczone meble, niepotrzebne bibeloty oraz dywany.
W trakcie depersonalizacji usuwa się wszystkie elementy sprawiające, że nieruchomość kojarzy się z konkretną osobą, takie jak napisy na drzwiach, naklejki na ścianach czy figurki z imieniem. Kolejnym krokiem jest naprawa i odświeżenie nieruchomości, obejmująca dokręcenie zbyt luźnych zawiasów, czy wymianę uszkodzonego gniazdka oraz pomalowanie ścian na jasny neutralny kolor. Bardzo ważnym elementem jest dokładne posprzątanie przestrzeni, łącznie z wypraniem firan, umyciem okien i wyczyszczeniem szafek. Gdy mieszkanie jest już stosunkowo puste i czyste przeprowadza się stylizację i dekorację. Nieruchomość sprawi o wiele lepsze wrażenie, gdy klienci po wejściu zobaczą świeże kwiaty, dekoracyjne poduszki, łóżko będzie przykryte estetycznym pledem, a od wejścia będzie się roznosił delikatny, piękny zapach.